10نکته مهم در انتخاب و خرید ویولن

نکات مهم در خرید ویولن

خرید ویولن ارزان قیمت

یک باور اشتباه برای خرید ویولن در آغاز کار، انتخاب ویولن ارزان قیمت است. به یاد داشته باشید دستان شما روی ساز یاد میگیرد و صدایی که از ویولن می شنوید گوش شما را تربیت می کند و بی شک همگی در کیفیت آموزش شما تاثیرات مهمی خواهند داشت.

خرید ویولن از سایت های آنلاین

تمامی فروشندگان ساز ویولن میدانند، هنرجویان آگاه برای خرید ویولن از معلم خود و یا افراد کارشناس کمک گرفته و بدون کارشناسی ساز تهیه نمی کنند. پس تنها افرادی جامعه هدف این سایت های فرش آنلاین هستند که از روی نا آگاهی و یا بخاطر خرید ارزان ترین ویولن در بازار، اقدام به جستجو و خرید میکنند. به واسطه وجود سازهای چینی بی کیفیت و سودجویی بعضی از فروشندگان ساز، این نوع خرید توصیه نمی شود.

  • چوب ویولن
    بدنه ساز را به خوبی ارزیابی کنید تا تَرَک خوردگی و یا شکستگی نداشته باشد. اگر رنگ ساز تیره بود، با دقت بیشتری بررسی کنید تا حتی ترک‌های بسیار کوچک از چشم شما پنهان نشود.
  • چوب آرشه
    با یک چشم، آرشه را جلوی چشمان خود قرار دهید تا از صاف بودن و تاب نداشتن چوب آرشه مطمئن شوید.
  • موی آرشه
    موی آرشه باید پُر پُشت باشد. از انتخاب آرشه هایی که دچار کچلی است خودداری کنید.
  • صفحه انگشت گذاری (گریف)
    بررسی کنید تا قسمت مشکی رنگ دسته ویولن که روی آن انگشت گذاری می شود، از دسته ساز جدا نشده باشد. با یک چشم در سک راستا گریف را ببینید تا دچار تاپ خوردگی و یا انحراف نباشد.
  • کَلاف
    به نوار چوبی که صفحه پشت و روی ویولن را به هم وصل کرده کلاف گفته می شود. تمامی قسمت هایی که محل اتصال کلاف و دو صفحه ویولن بوده را به خوبی بررسی کنید ت فاصله نداشته باشد و به خوبی چسبیده باشد.
  • خَرَک
    به چوبی که روی صفحه ویولن چسبیده و سیم ها از روی آن گذشته، خرک گفته می شود. دقت داشته باشید خرک تراش خورده باشد و فاصله‌ی سیم ها (محل اتصال سیم به خرک) به یک اندازه یکسان و مساوی باشد.
  • اَکشِن
    به فاصله‌ی بین سیم ها تا صفحه انگشت گذاری “اکشن” گفته می شود. دقت داشته باشید شیطانک و خرک تراش خورده باشد و اکشن ساز زیاد نباشد. از رگلاژ و تنظیم اکشن ساز مطمئن شوید. بسیاری از سازهای آکبند، رگلاژ نشده و اکشن آن ها تنظیم نشده است.
  • برند و کشور سازنده
    از بین سوراخ های F داخل ساز را ببینید. توی کاسه ی ساز مارک ویولن مشخص است. از اسم برند و کشور سازنده آگاه شوید. توصیه می شود از خرید سازهایی که مارک ندارند خودداری کنید. بهترین ساز های ارزنده و استاندارد متعلق به کشورهای آلمان و ایتالیا هستند.
  • نوع چوب
    سازهای با کیفیت با چوب هایی نظیر آبنوس، افرا، صنوبر و بلسان بنفش ساخته می شوند. سازهایی که از چوب های متفرقه ساخته شده اند از کیفیت و ارزش پایین تری برخوردار هستند.
  • سایز ویولن
    ویولن ها بر اساس سِن و فیزیک نوازندگان، در پنج اندازه مختلف ساخته می شوند. معمولا تا سن 6 سالگی از ویولن سایز 1/4 و 1/8 و از 6 تا 8 سال ویولن سایز 1/2 ، از8 تا 10 سال از ویولن سایز 3/4 و بالاتر از 10 سال سایز ویولن بزرگ یا همان 4/4 استفاده می شود. معیار سن، کاملا تقریبی است و حتما ساز با توجه به قَد و اندازه دستان متغیر است.

سایزهای ویولن

کلام آخر

حتما برای خرید ویولن از مدرس و یا یک کارشناس ویولن کمک بگیرید و از خرید سازهای بی کیفیت و غیر استاندارد، به واسطه قیمت کم، خودداری کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

1 دقیقه

سن یادگیری ویولن

آموزش ویولن برای مبتدیان

1 دقیقه

آموزش ویولن برای مبتدیان

1 دقیقه

آموزش نت خوانی ویولن

تمرین کردن ویولن

1 دقیقه

10ترفند طلایی برای تمرین ویولن

ویولن چپ دست ها

1 دقیقه

ویولن برای چپ دست ها

1 دقیقه

گام نوازی

کلیفون

1 دقیقه

کلیفون چیست

جلسه اول آموزش ویولن

چند ثانیه

آموزش ویولن جلسه اول