یادگیری مقدماتی ریتم

آموزش ریتم ویولن

ضرب‌آهنگ یا ریتم (Rythme) به منظور حرکت منظم صداها در موسیقی مورد استفاده قرار میگیرد. هر قطعه موسیقایی شامل دو عنصر مهم “نت” و “ریتم” است. در ایتدا نوازندگان با یادگیری نحوه اجرای نت ها (حروف الفبا موسیقی) و در ادامه با یادگیری نحوه شمارش و الگوهای ریتم، اجرا خواهند کرد. یادگیری مقدماتی ریتم برای هنرجویان مبتدی بسیار مهم است.

کسر میزان چیست؟

کسر میزان، دوعدد روی هم نوشته شده به شکل یک کسر است و در ابتدای هرفطعه موسیقایی (رو به روی کلید سُل) قراردارد. وظیفه کسر میزان نشان دادن تقسیمات زمانی و مشخص کردن ضرب های قوی در موسیقی است. عدد در صورت کسر نشان دهنده تعداد ضرب در یک میزان و عدد مخرج نوع کشش را مشخص میکند.

کسر میزان

انواع میزان ها

تاکنون صحبت از میزان‌های ساده دوضربی، سه‌ضربی و چهارضربی بود.  هر ضرب یک میزان ساده فقط می‌تواند به ۲، ۴ و ۸ قسمت مساوی تقسیم شود.

همین نکته موجب تفاوت عمده میزان‌های ساده و ترکیبی است. زیرا در میزان ترکیبی هر ضرب فقط می‌تواند به ۳، ۶ و ۱۲ قسمت مساوی تقسیم شود. برای ترکیبی کردن میزان‌های ساده کافی است در مقابل هر ضرب یک نقطه قرار دهیم.

مهم ترین وجه تمایز یک میزان ساده و یک میزان ترکیبی، کشش زمانی ضرب‌هاست. یعنی در میزان ساده، هر ضرب به اندازه‌ی یک سیاه و در نوع ترکیبی، هر ضرب به اندازه‌ی یک و نیم سیاه کشش زمانی دارد.

ضرب قوی و ضعیف

همیشه نت اول در هر میزان “ضرب قوی” و نت آخر میزان “ضرب ضعیف” معرفی میشود. اجرای ضرب های قوی و ضعیف به حرکت قطعه نظم می دهد.

یادگیری ریتم مقدماتی

رمز یادگیری ریتم، شناخت و حفظ کردن الگوها و فیگورهای ریتم است. حتما از کسر میزان های ساده شروع کنید. با تکرار فیگورها، شما قادر خواهید بود هر قطعه را به راحتی بنوازید.

 

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

1 دقیقه

سن یادگیری ویولن

آموزش ویولن برای مبتدیان

1 دقیقه

آموزش ویولن برای مبتدیان

1 دقیقه

آموزش نت خوانی ویولن

تمرین کردن ویولن

1 دقیقه

10ترفند طلایی برای تمرین ویولن

ویولن چپ دست ها

1 دقیقه

ویولن برای چپ دست ها

1 دقیقه

گام نوازی

کلیفون

1 دقیقه

کلیفون چیست

جلسه اول آموزش ویولن

چند ثانیه

آموزش ویولن جلسه اول